Island 2013 - Východ a juh

Pre ďalší deň si stanovujeme dôjsť do oblasti mestečka Egilsstadir, v okolí ktorého mám vyznačených viacero miest, ktré by stálo za to vidieť. Samotné mestečko leží na brehu priehrady vytvorenej na rieke Lagarfjlot.

Pusté Islandksé cestyPusté Islandksé cesty - ...ale o to krajšie

Po príchode do mestečka, ktoré ničím nevybočuje z Islandských štandardov t.z. žiadne centrum, pár obchodov, benzínka.. Aj keď treba, uznať, že Egilsstadir je relatívne väčšie mestečko na miestne pomery.

Po natankovaní sa rozhodujeme ísť po horksej ceste f910 smerujúcej k známej hore Mt. Snaefell. Cesta f910 sa začína odbočkou z cesty f931, ktorá sa vynie okolo spomínanej priehrady. Krajina je úžasne farebná, živá a plná zelene. Na každej lúke by človek najradšje videl svoj dom:). Po asi 35km prichádzame na miesto, kde sa odbočuje na cestu f910. Cesta sa prudko dvíha a serpentínami sa vynie na hrebeň kopcov lemujúcich údolie. Vychádzame hore a krajina sa mení o 180° - sopečná pustota, kde jediný náznak niečoho je naša cesta a na konci tróni majestátny Mt. Snaefell.

Pohodová cestičkaPohodová cestička - Miestami, sme prechádzali aj takéto úseky. Nebolo mi všetko jedno...

Vezieme sa touto pustatinou 34km. Keď už sme na dostrel od Mt. Snaefell odbočujeme k horskej chate Laugarfell. Dnu sa dávame do reči s veľmi príjemnou majiteľkou, dávame si bohovské domáce koláče a ukazuje nám skvelú knihu so všetkými prírodnými termálnymi jazierkami na Islande. Cesty pod Snaefell sú ale bohužiaľ pre sneh zavreté a tak sa rozhodujeme pre návrat k Egilsstadiru. Ešte aj počasie je tu hore nepríjemné a vôbec nespĺňa naše tri podmienky pre nocľah ( bezvetrie, slnko a bez dažďa ):)

Na chateNa chate - Krásna chata, výborní ľudia a fantastický mrkvový koláč:)

Kúpeľ?Kúpeľ? - Perfektný kráterik so 42° vodou.

Zliezame dole, vraciame sa na cestu f931 míňame Egilsstadir a prichádzame k delte rieky Lagarfjlot.

Zisťujeme, že sa tam dokonca chodia pozorovať tulene. Celá delta je nádherné miesto plné zvukov, života a kľudu. Mali sme štastie na krásne počasie a nakoniec sme tu aj prespali v stane.

Pohoda!Pohoda! - Len, kde sú do hája tie tulene!?

Trupíci:)Trupíci:)

Celá nálada nás zlomila a bola z toho najveselšia noc na Islande: padli dve fľaše Becherovky:) Jedine ja so Švantym sme museli rozdýchať Islandské špecifikum: po dopití tých fliaš, začal západ a hneď aj východ slnka:)

FarbyFarby - Neskutočný večer, škoda, že pod väčšinu kompozícií sa podpísali becherovky, ktoré v ten večer padli:)

Po rozdýchaní alkoholu z hlavy pokračujeme ďalší deň ďalej na východ. Od delty sa priamo cez hrebeň susedných hôr prehupujeme do typicky severskej krajiny" zelená tráva, krásne hory a more. Skrátka nádhera. Našim cieľom je mestečko Borgafjordur, kde nachádzame aj pekný kemp a rozhodujeme sa teda spať civilizovane.

Cesta z deltyCesta z delty

ZátokaZátoka - Cestou do Borgarfjorduru míňame krásne zátoky

Poobede vyrážame autom nejakou f-cestou smerom do hôr a vychádzame poriadne vysoko. Cesta smeruje až do horského sedla, avšak asi kilmeter pred cieľom nám cestu pokračovanie znemožnil sneh na ceste, ktorého bolo miestami aj pol metra a tak sme auto nechali stáť a ďalej sa šlo pešo.

Offroad!Offroad!

V noci s Marekom fotíme nádhernú dolinu nad dedinou s horami, vlniacou sa riekou a milónmi kvetov - pre mňa suverénne najkrajšie miesto počas našej cesty na Islande. V ten deň sme s fotením skončili o štvrtej ráno:)

MonumentyMonumenty - Ak sa raz vrátim na Island, v tomto údolí strávim dosť času:)

V moriV mori - Jeden z najúžasnejších večerov

Farby, krivky, horyFarby, krivky, hory

Na druhý deň sa presúvame k jednému z najznámejších miest na Islande - k ľadovcovej lagúne Jökulsárlón. V podstate sme presne vedeli do čoho ideme, napriek tomu pocity boli ako z inej planéty. Lagúna Vás necháv napätí do poslednej chvíle a v podstate ešte 100m od nej netušíte ako vyzerá. Už klasicky splašene beháme po pláží, topánky nám každou vlnou beznádejne zalieva ľadová voda a my sa snažíme nájsť ten právy kus ľadu na dobrý záber.

StocknessStockness - Neskutočnú silu malo toto miesto. Škoda, že tam dosť pršalo a na fotenie bolo málo času.

Noc trávime asi 5km východne v stane pri krásnom jazere s bohovskými výhľadmi.

Na ceste do vnútrozemia sme ešte omrkli vodopády Skogafoss a Seljalandfoss, pri ktorom sme noc strávili v perfektnom kempíku. Stále sme kontrolovali stav horských ciest smerujúcich do vnútrozemia - stále boli zavreté.

SkogafossSkogafoss - síce prefotený ale aj tak má tento vodopád magickú atmosféru a silu

SejlandofossSejlandofoss - pre mňa najkrajší vodopád, s výborným kempom neďaleko

Ďalší deň už nebolo kam ísť - jediná možnosť bola vnútrozemie, alebo smer Reykjavik. Nalogoval som sa na web Islandských cestárov a čo sa nestalo! Horská cetsa ktoru sme sa plánovali previezť do oblasti Landmannalugar resp. Dúhových hôr, bola otvorená! Jednoducho nám na tejto ceste vychádzalo všetko:)

Z krásneho, zeleného popbrežia sme sa prepadli do čierno čiernej tmy pustej sopečnej krajiny. Tá ale dokáže imponovať rovnako silno. Nie farbami, vodopádmi a životom v nej ale naopak nekonečnou čiernou pustotou, ktorú pretína iba jediná čiara života. Tou čiarou sa veziete, a nechávate sa tým prázdnom úplne pohltiť.

PustinouPustinou - Cesta do Landmannalaugar

Na rad prišli prvé brody riek a hoc neboli hlboké, boli pre nás prvé a dobrodružné. Nádhera.

BrodyBrody - Brodov sme zažili len pár, ale stáli za to.

Po pár hodinách sa s čiernej zeme prehupnete opäť do farebného sveta. Ale už nie zeleného, plného vody, ale dúhového sveta zvrásnených hôr a sopečných plynov stúpajúcich z puklín a trhlín.

Keď si človek robí skratky..Keď si človek robí skratky..

Obrazy Dúhových hôrObrazy Dúhových hôr

Landmannalaugar alebo Dúhové hory neostávaju svojej povesti nič dlžné a rozhodne odprúčam.