Silvester a Nový rok vo Veľkej Fatre

Updated: Jan 31

Zima 2020 nebola až do Silvestra nič moc. Teda lepšie povedané nebola takmer žiadna. Preto, keď naši meteorológovia to boli vo vzácnej zhode s portálom Meteoblue a spoločne predpovedali pred koncom roka periódu sneženia, ktorá sa mala prejaviť najmä vo Fatrách a Nízkych Tatrách, začal som spriadať plány, ako sa dostať k foteniu počas osláv nového roka. Nakoniec som to vymyslel. Deti, sú doma kvôli pandémii už dlhšie a teda sme sa rozhodli tento rok stráviť Silvestra bez nich a my sme vyrazili na moje obľúbené miesto na zimné fotenie - Smrekovicu vo Veľkej Fatre. Čerešničkou na torte bolo, že sme plánovali tam stráviť dve noci a to rovno v aute. Vrátane osláv nového roka. No ale to je už asi diagnóza, a to by bolo na iný článok:)

Plán bol absolvovať tri plné fotenia ( 2 krát východ a raz západ slnka ) a cez deň sa venovať polovičke na skialpových túrach. Výsledok bol vcelku zaujímavý:)

Na parkovisko na Smrekovici prichádzame večer okolo deviatej. Kým dole za Ružomberkom to vyzeralo ako v novembri, tu hore bolo aspoň pol metra prašanu a hustá biela hmla. Zimná nálada ako sa patrí. Pripravili sme auto na noc, budík som nastavil na šiestu, pijeme jedno povinné pivko a zaliezame do spacáku.

Ráno čosi po piatej vyrážam naháňať svetlo na Skalnú Alpu. Hore prichádzam pre šiestou v totálnom mlieku a jemnom vetre. Po 15 minútach čakania si sadám na zem a z ponča ( ktoré nosím stále zo sebou ) si robím provizórny pseudo stan a pozerám film. Každých 10 minút vykuknem von - stále nič. O pol ôsmej definitívne balím svoje dočasné obydlie a vraciam sa pomaly k autu, dávame raňajky, lyžiarky ani nevyzúvam a pokračujem na túru smer vrchol Šiprúň. Celý deň bolo totálne mlieko, ale tejto peknej lyžiarskej túre to neuškodilo. Všade naokolo biele kráľovstvo a nikde takmer nikoho. Paráda. K autu sa vraciame okolo jednej, varíme obed, lyžiarky ani nevyzúvam a pokračujem opäť na Skalnú Alpu naháňať západ slnka.

No, nebolo z toho viac záberov ako ráno - teda žiadne. K autu schádzam o pol šiestej a končím tak svoj 12 hodinový maratón v lyžiarkach:) Oslavy v aute boli príjemné, dali sme šampus, olivy a iné pochutiny a o desiatej sme boli K.O.

Ráno opäť budík na piatu, opäť výšlap na Skalnú Alpu. Ale tento krát s výsledkami:) Východ bol síce úplne plechový ( bez mrakov ) ale krajina bola neskutočne pekne zasnežená a tak som sa vybláznil dosýtosti. Mám tu asi 3 miesta, z ktorých rád fotím východ slnka a postupujem systematicky. Na prvé prichádzam asi 1,5 hodiny pred východom slnka. Po cca 40 minútach sa presúvam na ďalšie miesto a odtiaľ už na posledné, kde chytám prvé svetlo. Tak si dokážem za 1 ráno nafotiť 3 scény a viacero kompozícií, čo je pre krajinára naozaj luxus:)

Po východe sa ku mne pripája Evka a pokračujeme na parádnu túrku v prašane. A nakoniec už iba domov:)

Záber asi hodinu pred východom slnka, keď sa už zore pekne farbili. Nikon D750 + 17-35/f4 + CPL; ISO50; 25s; f10. Veľká Fatra, Skalná Alpa
Tu už je druhá scéna o čosi neskôr, chvíľu pre východom slnka. Nikon D750 + 17-35/f4; CPL; ISO50; 2s; Veľká Fatra, Skalná Alpa
Opäť o čosi ďalej, chodníčkom pomedzi stromy. Nikon D750 + 17-35/f4; CPL; ISO50; 0,8s; Veľká Fatra, Skalná Alpa
Nikon D750 + 17-35/f4; CPL; ISO50; 0,8s; Veľká Fatra, Skalná Alpa
Jedna dokumentačná mobilom. Skalná Alpa, Veľká Fatra
Posledná scéna priamo pri východe slnka. Mám rád toto miesto, keď sa svetlo pri východe slnka jemne prehupuje cez hrebeň a dotýka sa vrcholov stromov.
Rovnaké miesto s inou kompozíciou, o pár minút neskôr.

Tu by som opäť spomenul moje obľúbené slovné spojenie "systematické fotenie" ( spomínal som to v predchádzajúcom blogu ):

1. miesto dokonale poznám, bol som tam nespočetne krát a presne viem, prečo tam idem

2. Za dva dni som na tomto mieste bol tri krát. Z toho až posledný pokus bol úspešný

3. Keďže lokalitu poznám, mohol som si dovoliť počas východu slnka prejsť tri miesta a tak sa mi podarilo nasnímať viac scén a zakaždým s iným svetlom

Opäť sa mi len potvrdilo, že okolie Smrekovice vo Veľkej Fatre je ako stvorené na zimnú krajinársku fotografiu.

Ešte pár dokumentačných mobiloviek z túry:)