top of page

RoadTrip - Rakúsko, Švajčiarsko a Taliansko s deťmi

Pred letom 2022 sa nám ozvali kamaráti z Campermaniacs, či by sme nechceli ísť na roadtrip smer Švajčiarsko s ich MinkCamperom, čo je parádny dizajnový mini obytný príves od Islandského výrobcu MinkCamper. S týmto prívesíkom sme mali tú česť absolvovať už týždenný trip po Slovinsku a veru sa nám to naozaj páčilo. Súhlasili sme teda obratom a ja som mohol začať plánovať.

Kým v Slovinsku sme boli bez detí, na tento výlet sme sa rozhodli ísť všetci štyria. Takže sme vyrazili s VW California + Mink Camper vzadu. To znamená dokopy 6 postelí pre 4 a to je už parádny luxus:)

Zeinissee

Našou prvou zastávkou bolo jazero Zeinissee v Rakúsku a kemping priamo na jeho brehu. Ide o jazero ležiace neďaleko známej horskej cesty Silvretta Hochalpen strasse, ktorá sa vinie až do výšky takmer 2100m. Tesne pred začiatkom plateného úseku je odbočka k spomínanému jazeru. Toto jazero aj malým kempom na brehu mám na mojom zozname už pár rokov a konečne sme sa tam rozhodli zastaviť. A veru sme neľutovali. Jazero je vo výške 1800m a je už ďaleko nad pásmom lesa. Teda ide o nefalšované horské jazero v úžasnom Alpskom prostredí a ešte aj s kempom na brehu.

Kemp samotný je malý a odporúčam si miesto rezervovať vopred. Ale je to naozaj zážitok. Do oblasti sme dorazili ráno a tak si dávame ešte pár hodín pauzu na krásnom mieste pri potoku. Jedlo, krátka prechádzka s deťmi a kúpanie v potoku. Parádička.

Poobede sme sa už ubytovali v kempe a vybrali sme sa rovno na menšiu túru aj s deťmi. Výhľady sú parádne a tým, že je kemp vysoko, nie je potrebné absolvovať úmorné výstupy dlhými dolinami. Pre deti ideálne.

Večer grilujeme mäsko na grile priamo na brehu jazera, ráno fotím východ slnka a ešte doobeda vyrážame ďalej. Mali sme v pláne prejsť práve po Silvretta Hochalpenstrasse, ale bohužiaľ sme zistili, že autá s prívesom tam ísť nemôžu, tak pozor na to.

Inak k tomuto jazeru sa určite oplatí ísť na pár dní. Je tu viacero pekných túr, cyklotrás a celkovo to stojí za to. My sa tu určite vrátime preskúmať to podrobnejšie.

Silvretta Hochalpenstrasse
Prvá zastávka pri Silvretta Hochalpenstrasse
Pohodička pohodová

Zeinisee
Krásne jazero Zeinisee, pri ktorom sa nachádza kemp
Jazero Zeinisee

Appenzel

Naše ďalšie kilometre už smerovali do Švajčiarska a konkrétne do regiónu Apenzeller Land a ešte konkrétnejšie do pohoria Alpstein. Ide o nevysoké, ale o to krajšie pohorie známe hlbokými údoliami a krásnymi jazerami. Na mieste sa máme stretnúť s Ivanom a jeho rodinou, ktorí žijú vo Švajčiarsku už zopár rokov.

Parkujeme na mieste s názvom Wasserauen. Je tam zastávka vlaku, štartuje odtiaľ lanovka na Ebenalp a začínajú tu turistické trasy k jazeru Seealpsee.

V roku 2022 sa parkovalo na krásnej zelenej lúke a za 5CHF sa tam dalo ostať aj na noc.

Hneď po odparkovaní vyrážame na túru k jazeru. Ideme chodníkom strmo do hora a po cca hodinke vychádzame z lesa na nádherné až gýčové lúky so salašmi, kravami a dokonalými výhľadmi. Schádzame dole k jazeru Seealpsee. Mimochodom oficiálne je tu dovolené sa kúpať a voda je naozaj skvelá! Na to že sme tam bolo koncom júna, tak bola naozaj príjemná a kúpali sa aj deti. Dali sme si gastro zastávku na jednej z miestnych chát a po asfaltovej ceste sme sa pomaličky vracali k autu. Inak veľmi príjemná trasa s krásnymi výhľadmi vhodná aj pre decká.

Večer sa lúky krásne vyprázdnili a na noc sme tam ostali už iba my, taký kľud a ticho v kempe veru nenájdete:)

Druhý deň sme využili lanovku na Ebenalp. Tesne pod vrcholom vychádzame z hmly a otvárajú sa nám parádne výhľady na pohorie. Z vrcholu vedie viacero trás, mi si vyberáme krásny traverz po zelených svahoch a zísť dole máme v pláne až sa jazerom Seealpsee. Po ceste ešte míňame krásnu chatu Berggasthaus Äscher, ktorá je doslova nalepená na skalnej stene. Rozhodne odporúčam ju navštíviť.

Celkovo je trasa neskutočne panoramatická, ľahučká a krásna. Zostup k jazeru je trošku strmší ale zvládli to aj naše deti, takže nič katastrofálne.

Druhú noc už trávime v peknom kempe https://camping-jakobsbad.ch/ . Dobré wifi, pekné ( naozaj čisté ) sociálky. Naozaj príjemný kemp.

Seealpsee, Appenzel
Pohľad na jazero Seealpsee

Lauterbrunen

Ďalším miestom na našom zozname je legendárne miesto Lauterbrunen. Dnes známe predovšetkým zo sociálnych sietí, ktoré z neho nanešťastie spravili relatívne virálnu záležitosť. Tak ako všade, aj tu ale platí, že ľudí zaujíma naozaj iba tých pár známych pohľadov a fotiek. Spoznať miesto aspoň o čosi viac je ochotných iba málo z nich a na to som sa spoliehal:) A aj na to, že bol ešte koniec júna a teda nebola to top sezóna.

Kemping Jungfrau sme mali pre istotu rezervovaný vopred. Báli sme sa aby tam nebolo plno, ale naše obavy sa nakoniec nenaplnili a bolo to úplne v pohode. Mestečko samotné naozaj vyzerá čarovne, tak , ako si ho človek predstavoval na fotkách.

Možností na výlety je tu naozaj veľa. Funguje tu výborná sieť lanoviek a regionálnych vláčikov, takže sa aj bez auta dostanete takmer kdekoľvek.

Prvý deň nás privítal daždivým počasím, takže program sme si dali iba v mestečku. Na západ slnka som ako správny fotograf šiel, aj keď to nevyzeralo bohvieako. Ale ako už býva zvykom, príroda si ide svoje a nakoniec to bolo tuti frutti.

Lauterbrunnen
Prvý západ slnka nad Lauterbrunnen stál zato, hoci to tak zo začiatku nevyzeralo.

Ďalšie ráno už bolo pekne a my sme sa vybrali pozrieť horskú dedinku Murren. Je to dedinka bez prístupu áut. Dostanete sa tam iba lanovkou, horským vláčikom alebo pešo a nachádza sa vo výške 1638 mnm. Zhora by mal byť výhľad na vrcholy Eiger, Mönch, and Jungfrau. Vyrážame lanovkou priam o z Lauterbrunnen na Grütschalp, tam prestupujeme na historický horský vláčik, ktorý premáva medzi touto stanicou a samotným Murrenom. Mestečko je inak maličké, v podstate je tam viac chát a hotelov ako domov. Je ale naozaj krásne a výhľady sú neskutočné. Po prechádzke mestom sme sa vybrali zostupovou trasou dole. vedie prekrásnymi lúkami s výhľadmi na ľadovce a spomínané vrcholy. Naozaj nádhera. Predpokladali sme, že zostup cez Gimmelwald do Stechelbergu nám s deťmi zaberie tak 1,5 hodiny ale nakoniec to bolo podstatne dlhšie a po príchode do dedinky sme už mali celkom dosť. A to nás ešte mala čakať ešte 2 hodinová cesta údolím do Lauterbrunnen. Našťastie infraštruktúra tu funguje ako švajčiarske hodinky a využili sme autobus, ktorý nás odviezol takmer priamo pred kemp. Paráda.

Z internetu sme vedeli, že niekde v Lauterbrunnen by mal byť bazén, Zistili sme, že ide o obecné kúpalisko kúsok nad hlavnou ulicou. Vybrali sme sa to preskúmať a dobre sme spravili. Krásne menšie kúpalisko, so šmýkačkami, nafukovacími pneumatikami, v modernom štýle: všetko okolie zeleň a drevo. Krása. A vstupné? Neuveriteľných 5€:) Neviem, či sa za takúto cenu okúpete niekde na Slovensku...skôr nie. Každopádne odporúčam všetkými desiatimi. Parádny relax po celom dni v teple v horách.

Ráno nad dedinkou Lauterbrunnen

Posledný deň sme sa rozhodli preskúmať opačnú stranu údolia. Tentoraz to bola dedinka Wengen. Hore sme sa vyviezli vláčikom. Opäť je to krásna a malebná dedinka, kde nestretnete žiadne auto, čo je celkom milé. Chvíľu sme sa poprechádzali a ja som utekal na západ slnka. Mal som predstavu, ktorú scénu chcem fotiť, ale vôbec som netušil, kde to je. Zhora je totiž nádherný výhľad do celého údolia so všetkými vodopádmi a dedinkou Lauterbrunnen. Nakoniec som miesto našiel nastavil som si kompozíciu, foťák a ....a prišla búrka:) čakal som tam ešte viac ako hodinu ale žiadne svetlo už neprišlo. Naozaj škoda, lebo miesto bolo úžasné. Nevadí, budem sa musieť vrátiť:)

Lauterbrunenn
Keď som konečne našiel miesto, ktoré sa mi páčilo, prišla búrka a bolo po paráde:)

Alp Safari NAX

Ale opäť bol čas zmeniť lokalitu a tak balíme a vyrážame na cestu. Tentokrát som našiel jedno špeciálne miesto. Úplne neznáme a nenápadné. Zato neskutočne čarovné, atmosférické a krásne. Konkrétne hovorím o kempe Alp Safari Nax. Nepýtajte sa ma, prečo to má v názve slovo safari, keď tam žiadne safari nie je, ale to je nepodstatné. Je to kemp blízko mesta Sión, ale keď sa k nemu chcete dostať, musíte prekonať 750 výškových metrov. Majiteľmi kempu sú Fren a Steph. Ona je Angličanka a on Švajčiar a keď rozmýšľali čo ďalej so životom rozhodli sa kúpiť starý zanedbaný kemp, ktorý bol plný dlhodobých nájomníkov v karavanoch. Za pár rokov z neho spravili krásny ekologický kemp s nádychom starých čias. Ja som sa tam cítil ako vo filme Dobrý ročník s Ruseelom Croweom, keď prišiel do Provensálska na vinohrad po svojom strýkovi. Toto miesto ma dostalo ľudmi, atmosférou a krásnym prostredím. Tu by som vedel stráviť celý týždeň. Nehovoriac o tom, že okolie ponúka naozaj veľa možností na turistiku alebo bicykle. Neďaleko kempu je dokonca aj ľahšia ferrata.

Tie dva dni, ktoré sme tam strávili, mám ja osobne vryté veľmi hlboko do pamäte a som si istý, že sa tam ešte vrátime.

Camping Les glaciers, La Fouly

Ďalšie kilometre nás doviedli priamo do oblasti Mont Blancu, do dedinky La Fouly. Zaujímavosťou je, že moja prvá ( aj naša spoločná ) turistická cesta do zahraničia bola pred cca 20 rokmi známa trasa Tour du Mont Blanc. Za 2 týždne sme vtedy prešli oko 140km a tou zaujímavosťou je, že sme boli priamo v tomto kempe, keďže sa na tejto trase nachádza. Z tej cesty nemáme hrou osudu žiadne fotky, a bolo zaujímavé ako sa nám spomienky na toto miesto naozaj veľmi nesmelo vynárali z pamäti.

Ale teda naspäť do prítomnosti. Camping Les Glaciers je v podstate legendárne miesto medzi turistami, cestovateľmi či horolezcami. Leží vo výške 1600mnm priamo pod ľadovcom de l'A Neuve a priamo pri dedinke La Fouly. Z kempu je naozaj úžasný výhľad a ak sa Vám nechce, stačí ak ostanete tu a budete nasávať vysokohorskú atmosféru. Ale to by bola samozrejme škoda. Možností je tu naozaj mnoho a ja iba ľutujem, že sme toto miesto využili iba ako zastávku na jednu noc. Stihol som síce pekný východ slnka, ale na nejakú dlhšiu túru to nevyšlo. Podarilo sa nám prejsť si iba cca hodinový okruh údolím. Budem to musieť napraviť.:)

La Fouly
Východ slnka s výhľadom na ľadovce
La Fouly, Les Glaciers
Ráno nad údolím s kempom a dedinkou La Fouly.

Krásny okruh, ktorý som si prešiel pri východe slnka. Odporúčam aj bez fotenia, krásne panorámy!

Lago di garda

Camping les Glaciers bol našou poslednou zastávkou vo Švajčiarsku. Ďalší deň už prechádzame cez tunel San Bernard do Talianska a nezadržateľne sa blížime k destinácii Lago Di Garda.

Toto jazero je nám veľmi dobre známe, v jeho okolí sme už pár krát boli ( článok o ferratách v okolí nájdete tu ), ale rozhodli sme sa tu zostať pár dní aj tentokrát. Vybrali sme si Camping Zoo za mestečkom Arco. Vyberali sme ho primárne kvôli deťom - mal bazén. Kemp je to celkom veľký a obľúbený, takže prázdno tu cez sezónu nečakajte. Ale bazáen je naozaj fajn.

Čas pri Lagu di garda sme využívali najmä kúpaním, prechádzkami v meste a so synom sme si zadelili aj dve ľahšie ferraty. Prvú sme už absolvovali pár rokov do zadu a ide o krásnu ferratku Via Ferrata Rio Sallagoni, viac info o nej nájdete v tomto blogu.

Druhá ferratka bola Sentiero del Colodri, ktorá začína takmer od kempu Zoo a je obtiažnosti B/C. Teda väčšie časť je ľahká ( A/B ) záverečný krátky úsek je o kúsoček ťažší. Ale úplne v pohode pre celú rodinu. Kvôli teplu ale odporúčam ísť podvečer. Celé ráno tam priadne pečie slnko.

Santa Maddalena

Poslednou zastávkou našej cesty bolo ikonické miesto v Dolomitoch: Santa Maddalena. Mali sme v pláne prenocovať vo farmárskom kempe Stellplatz zum Gletscherhans, ale bohužiaľ sme zistili, že je do odvolania zatvorený a čo som pozeral, tak to platí stále.

Nakoniec sme na noc využili parkovisko na konci cesty pri reštaurácii Waldschenke. Veľmi pekné miesto, s pekným výhľadom a lavičkami. Nocovať sa tam dá oficiálne, platí sa v automate.

Večer vybiehame nad dedinu pozrieť si známy výhľad a ja čakám na západ slna. Ten sa síce tak úplne nekoná, ale búrka, ktorá prišla spravila zaujímavú atmosféru.

Druhý deň si s deťmi dávam ľahkú túru na Zanser Alm. Opäť veľmi pekné miesto, na jednej z chát sme sa fajne najedli, ja som si dal pivko a mohli sme vyraziť naspäť k autu.

Samozrejme nás ešte čakala úmorná cesta domov, ale nič to nemení na tom, že dovolenka vyšla na parádu. A cestovať s Mink Camperom, bol opäť raz zážitok. Ak by Vás prívesík zaujal, prenajať ( alebo aj kúpiť ) si ho viete na www.campermaniacs.sk:)

A ak by ste potrebovali vedieť niečo naviac, alebo sa chcete čosi opýtať, kľudne píšte mail alebo na sociálne siete:)